Tredie farve krav

2023-08-12/tf

Indledende bemærkninger

Først eksempler på traditionelle betydninger af meldeforløb der indledes med 3 farvemeldinger:

A) 1♣ – 1 – 1♠
I klassiske naturlige systemer er meldingen ikke rundekrav. Uden for denne artikels emne, men at lade meldingen være rundekrav giver store fordele. Meldingen viser stadig 12-21, men med EKxx/x/EKxx/EDxx melder man blot 1♠ og er ikke tvunget til at springe til 2♠, hvor svarer vil forvente 5-4 i klør-spar

B) 1 – 1 – 2♣
Ny lavere farve på 2-trinnet viser 12-17 og er ikke krav.

C) 1 – 1♠ – 2
Reversmelding. 16-21 og rundekrav. Har du aftalt betydningen af de videre meldinger med din makker?

D) 1 – 1 – 2♠
En “springrevers”. Glem alt om revers her. Meldingen er blot enkeltspring i ny farve der viser 18-21 med 5-4 i klør-spar. Spiller man som foreslået i A), er der ingen tvivl om at der er 5f i klør. Med 4f havde man blot meldt 1♣ – 1 – 1♠. Åbners enkeltspring i ny farve er traditionelt gamekrav.

E) 1 – 1♠ – 3♣
Enkeltspring i ny farve. Betydning som i D), 18-21. Her 5-4 i ruder-klør. Gamekrav.

F) 1 – 2♣ – 2
Åbner viser 12-17. Meldingen er rundekrav efter 2-o-1

G) 1 – 2♣ – 2♠
16-21. Revers efter 2-o-1 er gamekrav

H) 1 – 2♣ – 3
Enkeltspring i ny lavere farve viser 18-21 og er gamekrav

I) 1 – 2 – 3♣
3-o-2-o-1 viser reversstyrke og er gamekrav. 16-21 med 5-4 i hjerter-klør

Andre farvespring fra åbner er ofte aftalt som splintermeldinger med støtte til svarers farve. Mere om dette senere.
Blot skal her erindres at en springreversmelding, dvs åbner kunne have afgivet en reversmelding som rundekrav, viser en god hånd med støtte til svarers farve.

Basale ændringer

I Københavnske bridgekredse er det ikke helt usædvanligt at ny lavere farve på 2-trinnet fra åbner efter 1-o-1, er rundekrav.
Det er der ingen der har skrevet om. Men hver gang man præsenteres for 3. farve krav er der spredte meninger om hvad de fortsatte meldinger betyder. Det er det dette denne artikel handler om.

Du får 3 hænder:

A.		B.		C.
EDxx		EDBx		EDxx
xx		Bx		Kx
xxx		xxx		Exx
xxxx		Kxxx		Bxxx

1	1♠
2♣	?

Hvis du ikke spiller med 3. farve krav melder du A: Pas, B: 3♣/2U og C: 3U
I C kan du tænke lidt på 6♣, men da makker har 12-17 er der gode chancer for 3U er den rigtige melding.

Nu indfører vi 3. farve krav. Alle åbners farvemeldinger uden spring er rundekrav:

A: Her må noget nyt til. Du skal melde og en klørstøtte er nærliggende, men du har ikke værdier til en traditionel inviterende 3♣. Støtte til 3♣ defineres som svagt!

B: En traditionel invitation med 3♣ eller 2U. 3♣ er lige vedtaget at være svag, så her vælger du formentlig en invitation med 2U. Klørstøtten blev ikke vist og det er måske et problem hvis åbner har nær de maximale 21.

C: Her har du samme problem som i B, bare værre. Åbner skal stadig have en god hånd til en klørslem, men ikke nødvendigvis maximum som i B. Det kommer ikke på tale blot at melde 3U, så du må en tur omkring 4. farve.

Du får lige åbners hånd:

♠ Kx
 EDxxx
 KD
♣ EDxx

Uden 3. farve krav går meldingerne i C:

1	1♠
3♣	4♣/4
...

Hvad er forskellen på 4♣ og 4? Det må du diskutere med din makker. Men da 3♣ er gamekrav vil svarer forsøge at komme i 3U med minimum og det sker enten ved at melde 3 fjerdefarve eller 3U. Så medmindre det specifikt aftales at 4♣ er svag, er det sleminvit.

Med 3. farve krav må svarer en tur omkring 4. farve:

1	1♠
2♣	2*
3U	4♣	
...
  • Hvad med hånd B? Her mangler svarer ruderhold til 2U/3U. Så en tur omkring 4. farve er nødvendig. Samme meldeforløb som ovenfor, men meldingerne går i stå i 3U. Svarer med en nagende fornemmelse af at 6♣ måske er den rigtige kontrakt. Den kontrakt kræver da heller ikke meget mere end K i plads.Forresten skal åbner springe til 4U efter 4. farve fra svarer efter devicen 2U=12-14, 3U=15-17 og 4U=18-21. Så starter slemundersøgelserne på 5-trinnet.
    Mon ikke en del vælger at vise hånden som en jævn hånd med 20-21. Kan være rigtigt, men det næsten garanterer at klørslemmen(små 50%) brændes over for hånd B.
Svares støtte til 3-trinnet af åbners ny lavere farve er svagt.
4. farve på 2-trinnet er rundekrav, ikke gamekrav.

Nødvendige regler hvis ny lavere farve på 2-trinnet fra åbner er rundekrav.
Det giver både fordele og ulemper. Oplagt at 3-trinnet kan være for højt. Men det gør det også vanskeligere for modstanderne at balancere da 2-trinnet er væk.

4. farve på 2-trinnet er kun rundekrav, ikke gamekrav. Så du kan ikke dovne den og læne dig tilbage og være sikker på meldingerne ikke går i stå før udgang er nået som du måske har vænnet dig til med 4. farve gamekrav (Husk at aftale hvad 1♣ – 1 – 1 – 1♠ betyder). Du bliver også nødt til at aftale hvilke meldinger der er krav efter 4. farve på 2-trinnet:

4. farve på 2-trinnet er rundekrav, ikke gamekrav.
I de følgende meldinger er ingen melding på 2-trinnet krav.
Begge hænders støtte af makkers minorfarve på 3-trækket er inviterende, ikke krav.

Du kan i øvrigt passende spille på samme måde når svarer melder ny farve på 2-trinnet efter åbner har genmeldt sin farve og når du overmelder i modstandernes farve på 2-trinnet. Ens regler i nogenlunde sammenlignelige meldeforløb gør det lettere at huske systemet.

Alle farvespring fra åbner i 2. runde er konventionelle med støtte til svarers farve.
Støtte til 3 træk af åbners ny lavere farve på 2-trinnet efter 1-o-1 er svagt.
4. farve på 2-trinnet er rundekrav, ikke gamekrav.

Åbners spring i ny farve

Det kan aftales at alle spring er splintermeldinger. Det er let at huske og perfekt når det går godt.
Men det giver modstanderne bedre mulighed for at komme ind i meldingerne med en dobling og måske et godt offer de ellers ikke ville have fundet.

Her skal advokeres for:

Har svarer meldt major, viser spring i ny farve første- eller anden-runde kontrol. Meldingen er rundekrav men ikke gamekrav.

Har svarer meldt minor, viser spring i ny farve hold/længde i farven.
Er der kun en farve at springe i, er meldingen helt kunstig og lover blot god hånd med støtte uden at vise noget om springfarven.
Er der ingen farve at springe i, må man støtte til 4 træk i minor. Der bør være sleminteresse. Men svarers 4U er nu for at spille, ikke 1430.

Med disse aftaler kan f.eks aftales at meldinger som 1 – 1 – 4 ikke viser en traditionel nogenlunde jævn hånd med 18-19, men en skæv hånd med færre points og få tabere.

A.		B.		C.		D.
KDxx		KBxx		KDx		KDxx
Ex		EBx		Ex		EKx
KDBxx		KDxx		KDBx		KDBxx
Kx		KB		Kxxx		x

A: 1 – 1♠ – ?
Du vil i udgang med 4 tabere. Og gerne i slem hvis svarer har fornuftige værdier. Et traditionelt stærkt spring til 4♠ stjæler det meste af 3 meldetrin. Her kan du blot springe til 3♣ som viser klørkontrol og er rundekrav. Hvis makker melder svagt 3♠ kan du stadig nå at cuebidde, men melder formentlig blot 4♠. Der mangler dog 3 esser.

B: 1 – 1♠
En jammerlig samling honnører, hvor du ikke engang er sikker på du skal i udgang. Igen springes til 3♣. Kan makker ikke mere end 3♠, finder du passkiltet frem.
Bemærk at i både A og B har du ikke en singleton. Trist hvis du havde defineret farvespringet som splinter. Fristelsen til at lyve om fordelingen kan være for stor…

C: 1♣ – 1
Uden specialaftaler springer du til 3 eller undertrykker “uselvisk” ruderstøtten og springer til 2U.
Med spring i ny farve som holdvisende/længdevisende, springer du til 2 og viser ruderstøtten. Makker kan nu overveje om der skal gås efter en ruderslem. Melder du blot 2U, får hun ikke chancen.

D: 1 – 1♠
Her er det tid til at tage splinter på programmet. Spring til 4♣=singleton/renonce. Springet til 3♣ reserveres til hånd A og B.

A.		B.		C.		D.		E.
EDxxx		EDxxx		EKDxx		EKDxx		EBxx
Kx		B		xx		xxx		x
Bx		xxx		xx		EKBx		EKDxxx
EDxx		EKDx		EKBx		xx		xx

A: 1♠ – 2♣
Spring til 3. GK, 16+, hjerterhold/længde og klørstøtte

B: 1♠ – 2♣
Spring til 3. GK, 16+, ruderhold/længde og klørstøtte

C: 1♠ – 2♣
Spring til 3. En træls hånd der ikke har noget i de to umeldte. Hvis der er to mulige farver at springe i, meldes den laveste, hvis der ikke er noget at fortælle. Laveste springfarve kan være en nødmelding. Mens højeste springfarve altid lover længde/hold

D: 1♠ – 2
Der er kun en farve at springe i, 3. Meldingen er helt kunstig, viser intet om hjerter.

E: 1 – 1♠
Begrænset honnørstyrke med 5 tabere. Den pessimistiske melder 4♠. Den optimistiske afgiver en splintermelding med 4♣

Opsummering

Åbners melding af ny lavere farve efter 1-o-1 er rundekrav.

Alle åbners spring i ny farve i 2. runder viser god hånd med støtte til svarers farve

Efter svarers majormelding, viser enkeltspring i ny farve 1./2. rundekontrol

Efter svarers minormelding viser enkeltspring i ny farve støtte til svarer og 16+. hold/længde.
Er der to farver at springe i, viser højeste farve hold/længde. Laveste farve kan være en nødmelding uden hold/længde i nogen af farverne.
Er der kun en farve at springe i, er meldingen kunstig og viser intet om farven.

Dobbeltspring i ny farve viser singleton/renonce i svarers farve

Svarers støtter til 3 træk i åbners nye lavere farve på 2-trinnet med svag hånd.

Svarer melder 4. farve og støtter i næste runde til 3 træk i åbners nye lavere farve med inviterende værdier.

4. farve på 2-trinnet er rundekrav, ikke gamekrav.
I de følgende meldinger er ingen melding på 2-trinnet krav.
Begge hænders støtte af makkers minorfarve på 3-trækket er ikke krav. Åbners støtte præference og svagt, svarers støtte inviterende.

Lidt 4. farve eksempler

1	2♣
2	2♠
2U		IK. 12-14. Garanterer ikke sparhold
3♣		IK. 3f klør
3		GK. 55
3		GK. 54
3♠		GK. 15+. Halvt sparhold
3U		GK. 15-17
4U		GK. 18-21

1	2♣
2	2♠
2U	3♣	GK. Ekstra klørlængde
	3	IK. Invit
	3	GK. Følges op med 4 sleminvit
	3♠	GK. Halvt hold i spar?
	3U	GK. Spille

Og hænder der passer til:

A		B		C		D
Kxx		xxx		x		xx
EDxxx		EDxxx		EDxxx		EDxxx
KBxx		EDBx		EDBx		EDBx
x		x		xxx		xx

Meldingerne går

1	2♣
2	2♠*

A: 2U. Hvad er problemet?

B: 2U. Hvad er problemet? Nåh, du har ikke sparhold. Tja, der skal være plads til at vise den svage hånd med korthed i svarers minor. Og du har kun meldingerne 2U og 3♣ til din rådighed. Og det er langtfra sikkert modstanderne starter med en byge spar.

C: Sekundær støtte, så det er 3♣ du melder.

D: 2U. Tertiær støtte er ikke nok.

Hvad får du og hvad mister du

Mere plads til at melde konstruktivt.
Mere plads for modstanderne til at blande sig tidligt i meldeforløbet.
Bedre skelnen mellem støtter på stærke jævne hænder og svagere skæve hænder.
Spærrer bedre for modstanderne med en svag minorstøttehånd hos svarer.
Kommer for højt med en svag minorstøttehånd hos svarer.
Den dovne spillers lette 4. farve altid gamekrav forsvinder.
Åbner viser minorstøtte under 4-trinnet så 3U stadig kan være stoppested og der meldes flere minorslemmer.

Svarers spring i ny farve i anden runde

Helt i tråd med de foregående skriverier, kan det aftales:

Når åbners anden melding er 2♣/2♦, viser svarers spring i ny farve på 3-trinnet støtte til åbners minorfarve og gamekrav.

Ligesom åbners spring efter svarers minormelding, må der tages højde for at svarer kan have hænder der ikke har værdier i springfarven eller der kun er en farve at springe i for at skabe krav.

Aftalerne er nærmest selvforklarende, så her kommer blot et par eksempeler

EKxxx		EKxxx		EKxxx
Dx		Dx		xxx
EKxx		xx		x
xx		EKxx		EKxx

A: 1♠ – 2
Der er kun en farve at springe i, 3. Meldingen viser 16+ og ruderstøtte, viser intet om hjerter.
B: 1♠ – 2♣. Her kan åbner springe til både 3 og 3 for at vise 16+ og klørstøtte. Åbner har hverken klør- eller hjerterhold og ikke 3f eller længere i nogen af farverne og melder billigste melding 3 som “nødmelding”.
C: 1♠ – 2♣
Meld 3. Der er ikke hold, men længde så chancen for at modparten tager de første 5 stik i hjerter mod 3U er mindre end det samme sker i ruder.

Fra det virkelige liv (sådan da)

Bridge Baron 2023-08-12 (Samme dag som denne artikel er skrevet)

V/Ingen
♠ EDB8   ┌─N─┐  ♠ K9732
 EDBT72 V   Ø   3
 B      └─S─┘   ED7643
♣ K3            ♣ 5

V       N       Ø       S
1      P       1♠      P
3♣*1    P       3*2    ...

*1: RK, 16+, sparfit, klørkontrol
*2: RK, trialbid/cuebid?

Vest kunne også afgive en 4 splinter, men så er et meldetrin brugt. Eller bare melde 4♠, hvis det er aftalt som stærk hånd. Og hvordan kommer vi så videre?
Her giver tredie farve krav god plads og der er ingen grund til ikke at nå i slem.
Hvad er farvemeldinger under 3 træk i trumffarven?

Bridge Baron 2023-08-12(Samme dag som denne artikel er skrevet)

N/Alle
♠ BT974  ┌─N─┐  ♠ KD52
 E92    V   Ø   DB3
 EB92   └─S─┘   K73
♣ 5             ♣ EKB

N       Ø       S       V
P       1♣      P       1♠
P       3*1    P       3*2
P       3U      ...             

*1: Klørkontrol, sparfit
*2: Trialbid/cuebid

Igen får øst vist sin stærke hånd på lavt niveau i stedet for et stærkt spring til 4♠. Den melding bruges så til at vise en skæv, taberfattig og mere honnørsvag hånd.