Meldingerne efter åbners 2. melding når åbner er stærk (16+)

2023-05-29 Tyge Fogh

Et emne der ikke bruges mange ord på i grundbøger.

Åbners 2. melding

Revers og springrevers
Kun på 2-trinnet. Åbner melder ny højere farve på 2-trinnet med/uden spring. Meldingen viser 5-4. Uden spring 16-21 og rundekrav, med spring 18-21 og gamekrav.

Spring til 3-trinnet i ny lavere farve
18-21, 5-4 og gamekrav

3-o-2-o-1
(15)16-21, 5-4 og gamekrav. Kan være lidt svagere da svarer har lovet 10+.

Alle andre farvespring er slemkonventionelle

Enkeltspring til 2U/3U
18-19, jævn hånd. 2U er ikke krav, men enhver melding fra svarer efter 2U er GK.
Bemærk at man kan have lyst til at bruge springet til 2U til andre ting. Se Jacoll 2U.

Dobbeltspring til 3U
16-19, chancebetonet melding med HHxxx(x) eller bedre i åbningsfarven

Marmic
Se artikel om Marmic.
Med rød singleton meldes blot ny farve på 1-trinnet. Denne melding er rundekrav!
Hænder med singleton es eller konge og korrekt styrke åbner 1U.
Med sort singleton åbnes eventuelt 1 således hånden uden anden passende melding i anden runde kan genmelde 2(kan være 4f!) eller 2♣.
Der åbnes aldrig en forberedende 1 medmindre genmelding i minor ikke lover ekstra længde og meldingen ikke lover 5f.

Svarers 2. melding

Efter revers kan meldingerne stoppe i 2U, 3 træk i åbningsfarven eller 3 træk i en farve svarer ikke kunne melde på 1-trinnet.

Spring og springrevers er gamekrav.

Spring til 2U er ikke gamekrav, men enhver melding fra svarer skaber krav.

Melder åbner ny højere farve på 2-trinnet efter 1x-1U, meldes 2U/støttes til 3 træk i åbningesfarven eller meldes ny lavere farve på 3-trinnet med langfarve og svaghed. Andre meldinger er gamekrav.

Bemærk at man af og til vil lokalisere en 4-3-fit i major som bedste bud på udgang.

Reversmeldinger og spring tager plads. Et par metoder til at lade åbner vise minimum/tillæg og til at undgå at passerer 3U når åbner har fit til svarers minorfarve efter 2-o-1 beskrives nedenfor.

MSJ (Minor Supportjump)

Efter 2-o-1 kan åbner traditionelt vise 5-4 og 12-17 med 2 træk i ny lavere farve og 18-21 med 3 træk i ny lavere farve. Meldingen er i begge tilfælde rundekrav. Hvis man ikke springer uanset om man har 12 eller 21, kan springet bruges til at vise 16-21 med støtte til makkers minorfarve. Bemærk at man ikke i alle meldeforløb har 2 farver til sin rådighed som MSJ. Det må aftales hvad henholdsvis den ene kontra den anden farve viser. Her skal foreslås at laveste/eneste MSJ er helt kunstig, mens højeste MSJ viser hold.
Man mister at afgrænse håndens styrke med åbners anden melding, men vinder at kunne vise minortilpasning uden at passere 3U.

1♣	1
1♠		RK, 12-21, 4-4 i sort eller 4=3=3=3
2		RK, 16-21, 5-4 i klør-ruder
2♠		GK, 18-21, 5-4 i klør-spar
2U		IK, 18-19
3		RK, 16-21, hjerterstøtte. (2 er revers) Splinter?
3♠		GK, 16-21, hjerterstøtte. (2♠ er stærkt med spar) Slemkonventionel

1	2♣
2		RK, 12-21 (Se 3)
2♠		GK, 5-4 i hjerter-spar
3		GK, 16-21, MSJ. Klørfit. Ruder- og måske spar-hold/hverken ruder- eller spar-hold
3♠		GK, 16-21, MSJ. Klørfit. Sparhold, ikke ruderværdier

1♠	2
2		RK, 12-21, 5-4 i spar-hjerter
3♣		GK, 16-21, 3-o-2-o-1
3		GK, 16-21, MSJ. Ruderfit. Kunstig!

Her meldinger efter generelle principper plus FMJ. Andre forslag til disse meldingers betydning er splinter(=intet i farven) eller fragmentvisende(=noget i farven). Det er bare ikke altid man har nogen af delene, så man kan lige så godt gribe tyren ved hornene og aftale en helt kunstig betydning af laveste FMJ. Uden FMJ lander man alt for tit i 4U i stedet for 3U og brænder minorslemmerne. I øvrigt er det godt at aftale at 4U er forslag om slutkontrakt efter en sleminviterende melding med 4♣/4.

2U Lebensohl

Efter revers eller springrevers på 2-trinnet, kan 2U benyttes til at skelne mellem svage svarhænder der måske oven i købet ønsker at gå i stå over for en minimums revershånd og mere konstruktive hænder der er sleminteresserede. Man mister muligheden for at stoppe i 2U, men vinder måske andre steder.
Grundlæggende melder svage hænder en Lebensohl 2U mens alle andre meldinger viser tillæg.
Lebensohl kan også tages i brug efter åbners melding af ny højere farve efter 1x-1U.

1	1
2♠	2U	Lebensohl, minimumshånd
	3♣	Tillæg, 4. farve
	3	Tillæg, ruderstøtte
	3	Tillæg, 5f
	3♠	Tillæg, støtte
	
1	1
2♠	2U
3♣		Relæ. Svarers næste melding er svag!
3		6-4 i ruder-spar
3		3f-støtte i hjerter
3♠		6-5 i ruder-spar

1	1♠
2	2U
3♣		Minimum. Svarer må passe!
3		GK, 18-21, 6-4 i ruder-hjerter
3		GK, 18-21, 6-5 i ruder-hjerter

1	1U
2♠	2U	RK. Minimum. Kræver 3♣ medmindre åbner har 18+
	3♣	GK. Klørlængde, ingen majorfit
	3	GK. Ruderlængde, ingen majorfit
	3	GK. Hx eller lignende
	3♠	GK. Hxx eller lignende

1	1U
2♠	2U
3♣		IK. 16-17
3 og højere	GK

Bemærkninger

Uden andre aftaler, viser svares melding af ny farve på 3-trinnet i anden runde en langfarve på en svag hånd/stærk hånd? Lebensohl løser det problem.
Efter indledningen 1x-1U, er ny farve der ikke kunne meldes på 1-trinnet fra svarer på 3-trinnet svagt uden tilpasning til åbners farver. Bemærk igen at der kan skelnes mellem svage og stærkere hænder med Lebensohl.

Når svarer melder 1U, kan principperne ovenfor fortsat i det store og hele benyttes. Ny højere farve på 2-trinnet lover dog nu ikke andet end tillæg og hold i den meldte farve.

Når åbner melder ny farve på 1-trinnet
Når meldingen er aftalt som rundekrav(Det er den forhåbentlig), slipper man oftest for at foretage sig drastiske ting på stærke marmic-hænder og bevarer at revers og spring viser 5-4.

De generelle principper kan forfines med Lebensohl og MSJ, men det sætter selvfølgelig højere krav til hukommelsen.

Konkurrerende meldeforløb

Når modstanderne har presset meldingerne op, er ny højere farve på 2-trinnet så stadig revers?

1♣	1♠	2	p
2?

1♣	P	1♠	2
2?

Er 2 revers?
Tilhængere af at alle doblinger er konkurrerende vil mene at en dobling i eksempel 2 vil vise 4f i hjerter. Kunne også være aftalt som en støttedobling. Kan være aftalt som generelt styrkevisende…
Den pragmatiske version er at ny højere farve på 2-trinnet fra åbner altid er revers uanset om modstanderne har meldt eller ej.

Eksempler

1. ♠KDxxx EK Ex ♣Bxxx
Efter 1♠-2♣ springes til 3 som er gamekrav med 16-21 og klørstøtte. Meldingen viser ikke noget om ruderfarven. Enten har åbner kontrol i ruder og måske hjerter eller også har åbner ikke kontrol i nogen af farverne.

2. ♠KDxxx EK xx ♣EBxx
Efter 1♠-2♣ springes til 3 som er gamekrav med 16-21, klørstøtte og hjerterhold, men ikke ruderhold.

3.

♠ KDxxx		S Ex
 Ex		H Kxx
 KB		R xxxx
♣ Kxxx		K DBxx

V	N	Ø	S
1♠	P	2♣	P
3*1	P	3U	AP

*1: GK, 16-21, klørstøtte. Lover intet om ruder eller hjerter

4.

♠ KDxxx		S Ex
 Ex		H Kxx
 KB		R Exxx
♣ Kxxx		K DBxx

V	N	Ø	S
1♠	P	2♣	P
3*1	P	3*2	P
3U*3	P	4♣*4	P
4*5	P	4U*6	P
5*7	P	6♣	AP

*1: GK, 16-21, klørstøtte. Lover intet om ruder eller hjerter
*2: Hjerterhold/Advance cuebid
*3: En fristende melding, både med og uden ruderhold
*4: Sleminvit. 3 var et cuebid
*5: Cuebid
*6: 1430
*7: 2 esser

Uden MSJ i 3. kunne meldingerne gå

V	N	Ø	S
1♠	P	2♣	P
4♣	P	4U	AP

I 4. ville et spring til 4♣ nok føre til 6♣, men er vest helt glad for springet eller starter han et rodet meldeforløb med 2 i stedet?

5. ♠xx xx Kx ♣Kxxxxxx

1	1U
2♠	2U 	Lebensohl, minimum
3♣	AP   

1	1U
2♠	2U	Minimum
AP

Efter 2U melder åbner 3♣ med minimum, alt andet med 18-21.

Pick your poison.