2016-10-30 Tyge Fogh
Der er mange varianter af Multi 2R.
Her beskrevet en version meget lignende den originale med enten en svag hånd med 6f i major eller en stærk Marmic-hånd.
Pointintervaller kan vælges efter ønske om aggressivitet.
Her er valgt at åbne 2R med 4-9hp og 6f i major.
Med 10hp åbnes 1M.
Marmichånden har 18hp+. Med op til 17hp meldes hånden som en jævn hånd med åbning 1X eller 1U.
Med de ganske beskedne krav til hp for svage åbninger, er det vigtigt med velplacerede honnører og en fornuftig tabervurdering for ikke at blive straffet alt for alvorligt.
2R-2H IK. Kræver P/2S 2S IK. Kræver P/3H/4H. Åbner melder 4H med maximum 2U RK. Stærkt relæ. 3K GK. (5)6f 3R GK. (5)6f 3H IK. Invit med 6f 3S IK. Invit med 6f 3U GK. Spille 4H GK. Åbner passer eller melder 4S
Når åbner har den stærke hånd
2R-2H 2U RK. Singleton klør 3K RK. Singleton ruder 3R RK. Singleton hjerter 3H RK. Singleton spar
Efter 2R-2S er der en enkelt beklagelig undtagelse:
2R-2S 3H IK. Minimum med hjerterfarve 3S RK. Singleton spar
Efter åbner har vist sin singleton, kan svarer med laveste farvemelding spørge om styrke der besvares med 2trins-intervaller:
1. trin: 18-19
2. trin: 20-21
osv
Dobler 4. hånd efter styrkespørgsmål, reduceres svarene: 1. trin: Pas, 2. trin: RD osv
Efter meldingerne 2M-2U starter trinsvarerne med 3U (Se dog Plaukensvar)
Efter andre svarmeldinger fra 3K og opefter støtter åbner eller melder egen majorfarve med svag hånd. Med stærk Marmic med singleton i svarers farve meldes ny farve. F.eks
2R-3H 4K GK. Marmic med singleton hjerter
Åbners meldinger efter 2R-2U
Der meldes efter FFSS-principper. Dog nødvendigt med lidt modifikation da åbningshåndens farve først skal afsløres
2R-2U 3K RK. Hjerter, ikke minimum 3R RK. Spar, ikke minimum 3H IK. Hjerter. Dårlig farve, minimum points 3S IK. Spar. Dårlig farve, minimum points
Efter 2U-3K/3R kan svarer igen melde relæ med
2R-2U 3K-3R 3H IK. God farve (HHxxxx), minimum points 3S GK. Dårlig farve, maximum points 3U GK. God farve, maximum points
2R-2U 3R-3H 3S IK. God farve (HHxxxx), minimum points 3U GK. Dårlig farve, maximum points 4K GK. God farve, maximum points
Andre svarsystemer kan vælges. I københavnsk bridge typisk Plauken.
Dobler 4. hånd en melding der kræver trinsvar, besvares meldingen med reducerede trin, P=1. trin, RD=2. trin osv. Er trinsvar reducerede efter en dobling i 1. runde, er svarers laveste farvemelding igen relæ. F.eks
2R* - P - 2U* - D P*1 - P - 3K*2- 3R*3 *1 1.trin. Hjerter. Ikke minimum *2 Relæ *3 Maxmum farve, minimum points
Når modstanderne blander sig
2R-D-P er ønske om at spille 2RX
2R-RD-P viser styrke og ønske om at spille 2RXX eller straffe modstanderne.
Alle andre meldinger efter dobler i 2. hånd er uændrede.
Når 4. hånd dobler, meldes det svarer har bedt om. Har svarer meldt 3m kan evt passes. Lad modstanderne gætte.
2R-P-2M-D-RD viser stærk marmichånd.
Melder modstanderne farve/sans, meldes efter limitprincipper.
Værd en diskussion
Plaukensvar er vældig populære. De sikrer kontrakten kommer på den stærke hånd, men fjerner nuancerne i åbners svar. Vælg selv.
Det er populært at lade 2R-D-RD vise en hånd der ønsker åbner melder sin majorfarve. Det giver ikke nogen mening medmindre betydningen af i hvert fald 2H og 2S ændres. Jeg foretrækker at holde det simpelt og lade modstandernes meldinger influere minimalt på vores meldinger.
Populært er også at lade 2R-3H være pas/korrigér. Kan være nyttigt.
Det kan være nyttigt at aftale hvad en hånd kan indeholde. Må der være 2 esser? Må der være side-4farve i major? Eller minor?(Lidt mere legalt efter min mening). Må der være maximum med Hxx i modsat major?