System for Rasmus Nielsen og Tyge Fogh

Motto: Et system er en hensigtserklæring, ikke et diktat

Kursiv er snedige detaljer der kan være overraskende
Fordelingsangivelser som 5332 angiver blot fordeling, ikke specifikke farver.
Mens f.eks 5=3=3=2 viser specifik fordeling: 5 spar, 3 hjertere, 3 rudere og 2 klør.

I. Systemoversigt

Ikke alle sekvenser kan aftales, men en fælles forståelse og overordnede principper hjælper

    1. I konkurrerende meldeforløb meldes efter “Loven”: Antal kort i bedste tilpasning er det niveau man kan spille på, f.eks 9 kort=3-trinnet
    2. Vi åbner efter 20-reglen. En hånd er en åbningshånd, hvis vores 2 længste farver+antal hp>=20
    3. Vi åbner i 3. hånd (og i 4. hånd) med  1M med et lille es mindre end normalt. 1m spærrer ikke meget, men evt med 11hp og værdier i meldt farve.
    4. Vi åbner i 4. hånd efter 16-reglen. Antallet af spar+antal hp skal være 16 eller højere.
    5. Vi spærrer ca efter 1-2-4-reglen :). 0-10hp. Har makker passet, benægtes ikke åbningshånd.
    6. Har makker passet er der mere spillerum. Der kan spærres på både stærke og svage hænder
    7. Direkte støttemeldinger, både i offensiven og i defensiven og uanset mellemliggende fjendtlige meldinger, er altid svage
    8. Medmindre andet er aftalt,  tenderer doblinger til at være oplysende når der meldes før en fjendtlig farve og være straffende når der meldes efter en fjendtlig farve
    9. Fru Mølle reglen: Når svarer støtter åbningsmeldingen i major passes med 7 tabere, inviteres med 6 og meldes udgang med 5

II. Åbning på jævne hænder

Grundlæggende er jævne hænder hænder med fordeling 5332, 4432 og 4333. Kan hvis det findes hensigtsmæssigt afviges med f.eks 5422, 4441, 6322. Sørg for det går godt!

    1. 12-14: 1U
    2. 15-17: Et træk i længste farve, laveste 4f eller laveste 3f i minor uden minor-4f og uden major-5f. Genmelder 1U, melder IKKE ny farve på 1-trinnet
    3. 18-19: Hænder med 5f i major åbner 1M. Alle andre hænder åbner 2♣ og genmelder 2U
    4. 20-21: 2 efterfulgt af 2U
    5. 22-23: 2U
    6. 24-25: 2♣ efterfulgt af spring i sans
    7. 26-27: 2 efterfulgt af spring i sans
    8. 28+: 2♣ efterfulgt af 3♠! efter 2♣-2. Svarer melder videre som om der er vist 28-29

III. Sanssystemerne

Vi spiller grundlæggende Simpelt sanssystem , Lebensohl og Nilslands slinkningar. Detaljerne i Lebensohl med god hånd mangler diskussion.

Grundregler der skal huskes

I meldeforløb hvor vores første naturlige melding er en styrkevisende 1U, 2U eller 3U, er svarers melding uden spring standardiserede efter disse simple regler:

    1. Klør uden spring er majorsøgemelding
    2. Ruder uden spring er overføring til hjerter
    3. Hjerter uden spring er overføring til spar
    4. Spar uden spring viser længde i minor
    5. ASNÆS (Alle spring naturlige æfter sans). Farvespring er naturlige og gk uanset fjendtlig indblanding. Dog er 1U-3♣/3 inviterende.
    6. Efter indmelding efter åbning 1U spilles Lebensohl. Farvemeldinger på 3-trinnet er konkurrerende og inviterende mens 2U typisk viser en svag farve. Afhængigt af det videre meldeforløb, kan 2U kan dog også vise stærkere hænder.

Meldingerne på 2-trinnet

    1. 1U-2♣-2x efterfulgt af ny farve på 3-trinnet viser sleminteresse. Uden det vises ikke minorfarve på 3-trinnet
    2. Transfer efterfulgt af ny farve på 3-trinnet viser 5-4 og er gk
    3. Med 5-4 i spar-hjerter og udgangsværdier meldes 1U-2-2♠-3
    4. Med 5-4 i spar-hjerter og inviterende værdier meldes 1U-2♣-2-2♠. Meldingen er inviterende, ikke krav
    5. Med 5-4 i hjerter-spar og mindst inviterende værdier meldes 1U-2-2-2♠. Meldingen er rundekrav.
    6. Eneste svage meldeforløb er 1U-2♣-2-2. Åbner passer eller flytter til 2♠

Når 2. hånd blander sig

    1. Efter 2. hånds dobling spiller vi Nilslands slinkningar uanset om doblingen er straf eller har en konventionel betydning.
    2. Efter 2. hånds dobling er svarhåndens melding 2♠ og højere ikke en del af Nilsland. Disse meldinger bevarer deres betydning.
    3. Efter 2. hånds farvemelding er vores farvemelding uden spring på 2- og 3-trinnet konkurrerende uden udgangsinteresse, dog er farve på 3-trinnet inviterende hvis svarer kunne have meldt 2U
    4. 2U er Lebensohl. Åbner melder 3♣. Svarer melder ny lavere farve end farve der kunne være meldt på 2-trinnet for at spille og overmelder/melder ny højere farve for at kræve med hold i relevant(e) farver.
    5. Dobling af kunstig melding viser værdier til at straffe den kunstige melding og eventuelt andet.
    6. Dobling af 2/2♠ viser 4f i modsat major og konkurrerende værdier
    7. Dobling af naturlig minormelding er straforienteret

Når 4. hånd blander sig

    1. Når svarer passer
      1. Når 4. hånd dobler, viser redobling doubleton i spar, en del af Nilsland
      2. Når 4. hånd dobler, viser farvemelding 5/6-farve i den meldte farve
    2. Når svarer melder
      1. Dobler 4. hånd en transfermelding viser pas doubleton, melding af transferfarven 3f (eller længere)
      2. Dobler 4. hånd viser redobling maximum og er forslag om at spille den redoblede kontrakt
      3. Melder 4. hånd farve viser dobler værdier i den doblede farve og maximum

IV. Åbning 1 træk i farve

Krav til åbning

    1. Der åbnes 1M med 11hp
    2. Der åbnes med 1m med 12hp
    3. Dog åbnes på skæve hænder hvor 2 længste farver+antal hp>=20
    4. I 3. hånd åbnes 1M med 8+hp. Der åbnes 1m med 11hp hvis det ser rigtigt ud
    5. I 4. hånd åbnes ikke helt så svagt og 16-reglen benyttes. Antal spar+antal hp skal være >=16

Valg af farve

    1. Åbn med længste farve
    2. Med 5-5/6-6 åbnes med højeste farve. Dog kan vælges at åbne med 1♣ med 5-5 i klør-spar, typisk med hænder med minimum/middelstyrke, der ikke kan vise klørfarven i 2. runde fordi genmeldingen 2♣ er RT-Gazzilli.
    3. Med 6-5 uden reversstyrke kan vælges at åbne med højeste farve, selvom den er kortest
    4. Med flere 4-farver åbnes med laveste 4-farve. Med Marmic med sort singleton må åbning meldes så der er en fornuftig genmelding når makker svarer ved at melde singleton-farven.
    5. Med jævn hånd med 4f i major uden 4f i minor åbnes med længste minor, med 3-3 åbnes med 1♣

V. Svarmeldinger efter 1 i farve

  • Grundprincipper og konventioner
    • 2-o-1 gamekrav
    • 1m-1U=6-9, 1M-1U=6-11
    • Walsh
    • Jomi (Jump Other Minor)
    • Svage spring i major
    • 2U Bekkassin
    • Omvendt Bergen
    • Omvendt Toronto
    • Splinter
    • Nær-Fjern
  1. Ny farve
    1. 1♣/1-spring i /♠ viser hænder med langfarve med ca 4-8hp, 6-7-8f på 2-3-4-trin. (Samme for 1♥-4♠?)
    2. 1-2♠ og 1♠-3 viser tilsvarende hænder
  2. Sans
    1. 1m-1U viser 6-9hp uden mulig farvemelding på 1-trinnet. (Det giver nogle problemer med klørhænder med 10-11hp. En løsning er at lade 2♣ være 2-o-1 gk medmindre svarer genmelder 3♣)
    2. 1M-1U viser 6-11hp uden støtte til åbningsfarven og uden mulig farvemelding på 1-trinnet
    3. 1m-2U og 1m-3U viser 10-12 og 13-15 på jævne hænder uden 4f i major og uden 5f i minor.
  3. Støtte
    1. Alle direkte støtter til 3/4 træk i åbningsfarven er spærrebetonede oftest med 5hp eller mindre
    2. Direkte støtter til 2 træk er konstruktive, lover primær fit, 6-9
    3. Majorstøttehænder  melder Omvendt Bergen, Bekkasin, Omvendt Toronto eller splinter. Med 4 kort i majorfarven støttes straks. Med 3f meldes 2-o-1 først hvis (12)13+. Med 10-11(12) meldes 1♠ efter 1, mens man uden denne mulighed må melde 3♣(10-12).
    4. Minorstøttehænder uden anden melding melder Jomi(Jump other minor)  med 10+
  4. Efter forhåndspas
    1. Hånden er begrænset og benytter sig af limitstøttemeldingerne. Med 10-11 kan frit meldes 2-o-1, meldingen er ikke rk. Vær opmærksom på med tilpasning ikke at afgive melding der må passes
    2. Efter 3./4.håndsåbning 1M spiller vi Omvendt Toronto.
  5. Når 2. hånd blander sig
    1. 2-o-1 spilles kun i uforstyrrede meldeforløb.
    2. Uanset indmelding/dobling/overmelding, bevarer meldinger med spring deres betydning. F.eks 1H-D/1S-3K=Omv. Bergen
    3. Doblinger: Negative doblinger <=2S, styrkevisende doblinger <=4H
    4. Redobling: 10hp+.
    5. Farve uden spring: Op til 9hp. 1/1/1♠ er rundekrav hvis støtte.  2♣-2 viser (5)6f og er konkurrerende og ikke krav.
    6. Overmeldinger uden spring viser støtte til åbningsfarven og 10+ i meldeforløb hvor der ikke er konventionelt spring ledigt
    7. Vi spiller Nær-Fjern når 2 hånd viser 2 kendte farver.

VI Åbners 2. melding(efter åbning 1x)

  • Grundprincipper og konventioner
    • 2-0-1 GK. Reversmeldinger efter 2-o-1 viser fortsat tillæg, men lover ikke 5-4.
    • RT-Gazzilli. Efter 1-1♠, 1-1U og 1♠-1U er 2♣ og spring til 2U, 3♣ og 3 kunstige med udgangspunkt i Blakset Moderne Bridge.
    • Jacoll 2U. Efter 1m-1x omdefineres betydning af spring i egen farve, springstøtte til makker og spring til 2U.
    • Ikke aftalt: Lebensohl efter åbners spring til 2x og revers
    • Splinter

 

Ny farve
  1. Ny farve på 1-trinnet er RK. Effekt er at stærke Marmichænder ikke behøver at springe for at vise styrke. Det vises i næste melderunde.
  2. Reversmeldinger (16-21) og spring i ny farve på 2-trinnet(18-21 er RK men ikke GK. (Efter ny farve som revers eller med spring, kan spilles Lebensohl så der kan stoppes i 3 trin i åbningsfarven)
  3. Eneste traditionelle spring på 3-trinnet, 1♦-1M-3♣, er GK med 18-21.
Sans
  1. 1m-1X-1U=15-17. Der meldes ikke ny major på 1-trinnet fremfor 1U
  2. 1-1♠-1U=12-14(15) og ikke nødvendigvis jævn
  3. Spring til 3U efter 1m-1x viser en chancebetonet stærk hånd med gående eller semigående minorfarve
Støtte 
  1. Minorstøtte benægter uvist major4f. Traditionelle intervaller 2m=12-15,3m=16-18
  2. Springstøtte til 4m viser sleminteresse. Ellers passerer man ikke frivilligt 3U
Genmelding efter  1-o-1 og sans
  1. Dobbeltspring til 4m sleminvit. Dobbeltspring til 4M svag og skæv, forslag til slutkontrakt
Når fjenden blander sig
  1. Konventionelle meldinger der stadig kan afgives med spring er uændrede
  2. Dobling er styrkevisende. Typisk hænder der skulle genmelde 1U med 15-17
  3. Overmelding i fjendens farve viser støtte til svarers farve/stærk hånd der ikke har hold til sansvermelding
  4. Redobler viser ekstra styrke. Hvis 2♣ uforstyrret er Gazzilli, er 2♣ naturlig og RD 16+
  5. 2-o-1 er ikke længere GK men traditionelle 10+.
  6. Ny farve uden spring på 3-trinnet og højere er GK
2-o-1
  1. Reversmeldinger efter 2-o-1 viser fortsat tillæg, men lover ikke 5-4. Typisk 15-17-hænder der melder major billigst muligt
  2. Efter indmelding i 2. hånd, er 2-o-1 ikke længere GK men traditionelle 10+
RT-Gazzilli
  1. Hvis mellemhånden dobler, viser 1U 6-9. Med 10+ redobles
  2. Hvis 4. hånd dobler efter svarers 1♠/1U, er åbners 2♣ naturlig mens RD viser den stærke hånd med 16+
  3. Åbners spring til 2U/3♣/3/(3efter åbning 1♠) er stadig transfermeldinger efter 4. hånds melding
Jacoll 2U
  1. Konventionen spilles kun efter vores åbninger 1♣/1.
  2. Hvis 4. hånd melder, er spring uændret Jacoll
  3. 2U uden spring er styrkevisende, ikke Jacoll
Lebensohl (Ikke aftalt)
  1. Efter åbners reversmelding/stærkt spring på 2-trinnet, kan svarer i anden runde melde 2U for at stoppe i 3 træk i åbningsfarven

Svarers 2. melding(efter åbning 1x)

Grundprincipper og konventioner
  1. 4. farve 2RK/3GK
  2. Lebensohl
  3. XY-sans
  4. Manko
  5. Når fjenden blander sig

 

Ny farve
  1. Efter åbners genmelding af åbningsfarven er ny lavere farve på 2-trinnet RK, men ikke GK. Åbner må ikke støtte 2 til 4-trækket. (Det kunne aftales at 1m-1♠-2m-2 er for at spille 2M og man med inviterende hånd melder 2U)
  2. Efter åbners genmelding af åbningsfarven er ny højere farve på 2-trinnet holdvisende og GK
  3. Efter åbners genmelding 1U benyttes xy-sans. (Meldingerne 2 og højere skal aftales)
Sans
  1. Svarers 2U efter åbners reversmelding eller spring til 2 træk i ny farve er Lebensohl. Alt andet GK
  2. Er åbners anden melding i sans, er  4U og højere er kvantitative meldinger
Støtte
Genmelding
  1. Genmelding 2X lover 9-11 med 6-farve
  2. Genmelding uden spring på 3-trinnet er GK
  3. Genmelding med spring på 3-trinnet er GK og fastlægger farven som trumf
Når fjenden blander sig
  1. Har fjenden vist en farve, overmeldes i denne. Besvares som 4. farve
  2. Har fjenden vist to farver , er overmelding i en af farverne rundekrav. Overmelding i laveste er uspecifik, typisk med hold, men kan også være uden hold. Overmelding i højeste viser hold og benægter hold i den laveste. I de videre meldinger er overmelding i den ikke meldte farve 4. farve.
4. farve (Ikke gennemgået eller aftalt i detaljer)
  1.  Efter 4. farve RK på 2-trinnet genmelder åbner lavest muligt i egen farve uden anden mulig melding
  2. Alle meldinger på 2-trinnet efter 4. farvekrav må passes
  3. Spring i 4. farve på 2- og 3-trinnet er GK og viser 5-5 i svarers 2 meldte farver.
  4. 1♣-1-1-1♠ viser intet om spar. Åbner støtter med 4f og svarer går tilbage til sans/anden farve uden sparfarve. Svarer melder eventuelt 2♠ som nyt rundekrav.
Lebensohl Ikke aftalt.
  1. Svarers 2U efter åbners reversmelding eller spring til 2 træk i ny farve er Lebensohl. Alt andet GK
XY-sans
  1. Konventionen spilles uanset om modstanderne har meldt. Også efter en eventuel dobling af åbners 1U
  2. Mange meldinger, udover 2♣ og 2 efter 1U mangler definition
Manko
  1. Ikke aftalt, men det bør den når jeg kan huske den

De videre meldinger(efter åbning 1x)

En umeldt 4. farve er stadig 4. farve efter gældende principper uanset om det er åbner eller svarer der melder farven

Sanssystemerne

Åbning 2♣ (K2X)

(2020-04-26)

K2X (K2=Toppen, X=Krydsvendte majorsvar)

  • Åbning 2♣ kan indeholde
    1. Jævn hånd med 18-19 uden 5f i major
    2. Jævn hånd med 24-25/28+hp
    3. Skæv hånd med 16hp+, 3 kvikstik,  8+ spillestik, (5)6f i major/5+4+ i major, krav til 3M
    4. Skæv hånd med 16hp+, 3 kvikstik,  9+ spillestik, (5)6f i minor/5+4+ i minor-major, krav til 4m
  • Bemærk
    • 2♣-2M er rk, mindst inviterende men ikke gk
    • 2♣-2M-2U er gk. Har man en inviterende hånd med 5f i major der ikke vil i udgang overfor 18-19, må man melde 2.
    • Svarhænder med mindst inviterende værdier med umeldbar 5f i major indleder med 2. Melder åbner nu den modsatte major, viser 2♣-2-2-3♣=5f i spar og 2♣-2-2♠-3=5f i hjerter. Meldingen er “ledig” i Rasmus’ majorstøttemeldinger og bedre anvendt til at vise en ellers uviselig majorfarve end en tilfældig minorfarve. Med minimum og støtte, melder åbner 3M som ukrav.
    • Har hverken åbner eller svarer vist tillæg og afgivet gk, er melding, genmelding og støtte til 3M ukrav.
    • Har åbner kun meldt minor og svarer kun meldt relæ, er 4 træk i minorfarven fra begge hænder ukrav.

Åbning 2 (Rev. Ekrens)

2♦ Ekrens

  • Åbning 2 kan indeholde
    1. 54 eller 55 i major med 6-10hp
    2. 44 i major med 9-11hp
    3. Jævn hånd med 20-21hp
    4. Jævn hånd med 26-27hp
  • Bemærk
    • Vores 2 meldinger er diciplinerede med det lovede pointinterval og velplacerede honnører således at meldingen opfylder eller er tæt på at opfylde 1-2-3-reglen
    • Meldingen er rundekrav. Der må ikke passes med ruderlængde
    • Med stærk hånd melder åbner i 2. runde sans uden spring(typisk 2U) eller springer i sans
    • Benytter svarer søgemeldingen 2U, melder åbner 3♣ og melder i næste runde 3U.

Åbning 2/2♠

 

Spærremelding 3♣ og højere

(2020-04-26: Ikke diskuteret)

I 1. og 2. hånd viser en spærreåbninger i farve (3♣ og højere) typisk en 7-farve med HHxxxxx, højst 10hp og tabere nogenlunde efter 1-2-4-reglen. Hvis dette overholdes, kan svarer fortrøstningsfuldt melde 3U med Hx(x).
I 3. og i 4. hånd er spærremeldinger mindre præcise. Kan være svagere, kan være stærkere, benægter ikke åbningshånd. Lover ikke mere end 6f. Med styrke er hånden af en sådan beskaffenhed at 3U og slem er usandsynlig.

  • Svarmeldinger
    • Ny farve er runde/gamekrav.
    • Majormelding er naturlig
    • Minormeldinger uden spring er cuebid
    • Spring til 5♣/5 er for at spille

3U gående minor

2021-05-23
Åbning 3U viser EKDBxx, EKDxxxx, EKxxxxxx med højst 2 bønder eller en dame i de øvrige farver.

Så sjældent forekommende at husker man at 3U-4 spørger efter singleton/renonce, ender man nok ikke helt forkert. Og 3U-4-4U=Singleton/renonce i modsat minor

3U	4♣/5♣/6♣/7♣: Pas/Korrigér
	4:          Spørger om kontrol(=singleton/renonce)
	Udgang/slem i ruder/hjerter/spar: For at spille
	4U:          Lilleslemsinvit. Besvares positivt med 7f eller sidedame
	5U:          Storeslemsinvit. Besvares positivt med 7f eller sidedame
	5/5♠:       Hæves til 6 med doubleton i farven

Efter et svar, spørger 4U/5U igen om længde mens farvemelding er for at spille.

 

Åbning 4U, 5U og slemmelding

(2020-04-26: Ikke diskuteret. Ikke alt behøver være defineret)

Defensive meldinger

 

Konventioner

Lebensohl

Jacoll 2U

XY-sans

Omvendt Bergen

Omvendt Toronto

Splinter

Woidwood

1430

Pick A Slam

Redwood

4. farve

Woolsey

Nilslands slinkningar

RT-Gazzili

2-o-1

 

 

Modspil

 

  • Modspil
    • Trumfekko
    • Lavinthal
    • Omvendt forsinket kald mod sans
    • Kald/afvisning
    • 1.-3.-5.
    • EDB

  • Weak jump
    Alle spring i major efter åbning 1m er svage med mindst 6f. Typisk uden længde i åbningsfarven.

    1. 1m-2M: IK, (4)5-8 hp, 6f, ca 9 tabere. Med 9-11hp meldes 1M og følges op med 2M i næste runde.
    2. 1m-3M: IK, 4-9hp, 7f, ca 8 tabere
    3. 1m-4M: GK :-), 4-9hp, 7(8)f, ca 7 tabere.
    4. 1-2♠: IK, (4)5-8 hp, 6f, ca 9 tabere. Højst dårlig doubleton i hjerter. Med 9-11 hp meldes 1M og følges op med 2M i næste runde.
    5. 1♠-3: IK, 8-11 hp, 7f, ca 8 tabere. Højst dårlig doubleton i spar.
  • 2-o-1
  • Majorstøtte
    Svarer støtter straks med majortilpasning efter principperne i fornuftige majorstøtter.
    Vi spiller

    1. Bekkasin
    2. Omvendt Bergen
      Bemærk 1M-3♣ viser 10-12 og kan indeholde både 3f- og 4f-støtte.
      Efter svarers 3♣/3 er laveste melding relæ for at høre yderligere om svarhånden.
      Alle andre farvemeldinger er slemkonventionelle, dvs ikke langfarvetrialbid. (Sådan gør Meckwell også)
    3. Splinter
      Splintermeldinger efter Steens 2U/Bekkasin-principper. Direkte splintermeldinger viser 9-11 mens man med stærkere hænder melder 2U først for siden at melde tilsvarende hvis plads.
    4. Omvendt Toronto (Drury)link
      Efter åbning 1M i 3./4. hånd viser 2♣ en limitstøtte.
      Åbner viser minimum ved at genmelde majorfarven mens andre meldinger viser en almindelig åbningshånd eller bedre.
      Omvendt Bergen kan stadig benyttes efter 3. og 4. håndsåbninger, men nu loves altid 4f-støtte og hvorfor ikke ende et trin lavere, når det er rigtigt.
  • Minorstøtte
    Svarers minorstøtte i 1. runde benægter major 4f

    1. Jævne hænder med 10-12 og 4f i åbners minor kan dog vælge at melde 2U.
    2. Bemærk at i 2-o-1 må hænder med 10-11(12) IKKE melde 2x, men melder i stedet  1U efter majoråbning og 2U efter minoråbning. En svaghed ved de foretagne valg er at 1♦-2U kan indeholde en lang klørfarve.
    3. Jomi (Jump other minor)
      Har svarer minorstøtte men ingen farve at melde, meldes

      1♣-2: RK. 10hp+. 5f klørstøtte
      1-3♣: RK. 10hp+. 5f ruderstøtte. Åbners sansmelding viser nu 15-17 og GK.
  • Direkte støtter
    Alle direkte støtter, både i minor og major, er svage.

    1. 1x-2x:  6-9. 4f hvis minor, 3f hvis major.
    2. 1x-3x: 4f hvis major, 5f hvis minor. Så svag at man ikke tror på udgang overfor en åbning med 18-19.
    3. Andre støtter: Lidt flere hp og en trumf mere for hvert højere trin.
  • Forhåndspassede hænder
    1. 2-o-1 benyttes ikke efter forhåndspas. Meldingen viser 9-11, 5f og er ikke krav.
    2. Glem ikke P-P-1M-P-2♣ = Omvendt Toronto og P-P-P-1M-P-2♣ = Omvendt Toronto
  • 2. hånd dobler
    1. Hænder med 10hp redobler. Melder hånden i næste runde, er ny farve rundekrav.
    2. 2-o-1 benyttes ikke efter dobling. Ny farve på 2-trinnet uden spring viser 6-9 med (5)6-farve. Meldingen er ikke krav.
    3. 1U viser ca 7-10.
    4. Alle spring spilles med uændret betydning.
  • 2. hånd melder farve
    1. Pas viser svaghed eller strafinteresse. Åbner skal med korthed i modstandernes farve tilstræbe at doble.
    2. Farvemelding på 1- og 2-trinnet er rundekrav, på 3-trinnet gamekrav. Farvemelding viser oftest 5f, men efter 1♣-2 eller 1-2♣ lover 2M kun 4f.
    3. Dobler er negativ. Viser enhver umeldt majorfarve, eventuelt længde uden styrke til at melde på 2-trinnet.
    4. Sans er limit.
    5. Overmelding i fjendens farve viser støtte til åbningsfarven og mindst styrke til at spille på billigst mulige niveau.
  • 2. hånd melder 1U
    Sørgelig mangel på aftaler
  • 2. hånd melder konventionelt
    1. Vi spiller Nær-fjern når der vises 2 kendte farver.
    2. Dobling af kunstig melding viser meldt farve.
  • Doblinger og redoblinger
    1. Dobling af farvemelding viser 4f i umeldt major, 6+ på 1. trinnet, 8+ efter 2♣/2 og 10+ efter 2/2♠. Man kan komme i bekneb for en melding
    2. Dobling af højere meldinger til og med 4 er styrkevisende doblinger med længde i umeldte majorfarver
    3. Dobling af sans er straf
    4. Dobling af konventionelle meldinger viser styrke i den doblede farve og formentlig generel strafinteresse
    5. Redobler viser 10+ med strafinteresse, typisk med modstanderne alene i.z.

 

Åbners 2. melding

Emner

 

  • 2-o-1 Gamekrav
    2-o-1 spilles kun i uforstyrrede meldeforløb.
    Vi spiller 2-o-1 med ændring af en del af de følgende meldinger

    1. Efter 1♦-2♣ viser svarers 2♥/♠ oftest  tillæg, enten 4f på en jævn hånd med 15-17 eller en klassisk revers. Eneste meldeforløb hvor der kan være minimum er 1♦-2♣-2♥ hvor åbner har marmichånd med s/r i klør
    2. Efter 1♦-2♣ viser 2U 15-17 og 3U 18-19
    3. Efter 1M-2x viser 2U 12-14/18-19 og spring til 3U 15-17
    4. Alle spring i ny farve er splinter
    5. Spring til 3 træk i egen farve viser en selvspillende farve med højst en taber (EKDBxx/KDBTxx, EKDxxxx o.l.). Meldingen kan indeholde tillæg, men lover det ikke
    6. Hænder med 13+ og 3kortstøtte til åbners major kan eventuelt melde 2m med 3f
  • Efter 1-o-1

    • Ny farve
      1. Obs: RT-Gazzilli efter 1-1♠
      2. Ny farve på 1-trinnet er RK. Meldingen benægter jævn hånd. Stærkeste mulighed er marmichånd med 21hp
      3. Ny lavere farve på 2-trinnet er IK med 12-17hp
      4. Ny farve revers er RK med 5-4 og 16-21hp
      5. Ny farve med spring er RK med 5-4 og 18-21 hp
      6. Andre spring i ny farve er konventionelle efter aftale. (Aftaler skal uddybes)
    • Sans
      1. 1U viser 15-17. Meldingen benægter ikke en majorfarve der kunne meldes på 1-trinnet
      2. Spring til 2U viser 18-19hp med jævn hånd. Meldingen benægter ikke en majorfarve der kunne meldes på 1-trinnet.
      3. Spring til 3U viser en chancebetonet hånd med Gående åbningsfarve, passende hold og 13-17hp
    • Støtte
      1. Støtte til 2 træk viser 12-15
      2. Støtte til 3 træk viser 16-18 med 6 tabere
      3. Støtte til 4 træk viser 18-19 med 5 tabere. Slemegnede værdier. Ellers må man finde på noget andet at melde (Aftaler skal uddybes)
  • Efter 2-o-1
    1. Reversprincipper og spring i ny farve bevarer deres betydning
    2. 2U viser 12-14/18-19
    3. Støtte afgives efter fast arrival principper
    4. Efter 1-2♣ meldes 2M med jævn hånd med 15-17 og 4f i major. Svarer kan nu melde 2U for at høre om åbner er jævn eller har en revers/marmic-hånd. Åbner har ALTID (15)16+, ellers meldes 2U eller ny lavere farve.
    5. 1x-2y-3x viser ikke tillæg, men gående åbningsfarve
    6. Spring til 3U viser 15-17
    7. Har svarer forhåndspasset, er han begrænset til 11hp og 2x er ikke krav. Åbners 2U er nu ikke krav og åbners spring til 3-trinnet i åbningsfarven viser nu klassiske 16-18
Simpelt sanssystem

Sanssystemerne benyttes i alle meldeforløb hvor vi har meldt 1U/2U/3U stærkt, offensivt som defensivt.
Ved indmeldinger er ny farve uden spring på 2- og 3-trinnet konkurrerende. Spring med uændret betydning.

1U-system: Non forcing Stayman, 2R/2H transfers, 2S=minor, 3m=invit med HHxxxx, 3M=sleminvit med 6f, 4m=sleminvit med 6f

2U-system: Amerikansk Staymann, 3R/3H transfers, 3S=minor, 4m=sleminvit med 6f

3U-system: “Superbaron”, 4R/4H transfers, 4S=minor

Særlig om 1U

1U-2♣
2♦-2♥	Kræver P/2♠. Svag hånd med mindst 4-4 i major
   2♠	IK. Inviterende med 5-4 i spar og hjerter

1U-2♦
2♥-2♠	RK. Mindst inviterende med 5-4 i hjerter og spar

1U-2♥
2♠-3♥	GK. 5-4 i spar og hjerter

Transfers 1U-2R/2H
Med maximum og tilpasning melder åbner “feature” i stedet for at acceptere transfermeldingen.
Dobler mellemhånden en transfermelding, meldes pas med doubleton, ellers meldes transferfarven. RD viser maximum og gode værdier og længde i den doblede farve.

K2X 2♣

Vi spiller K2X. X’et står for en nylig (2019-02-15) ændring, hvor svarhånden viser mindst inviterende hænder med 5f i major krydsvendt direkte efter åbningen 2♣.

En omfattende gennemgang af K2X kan læses her. Her kun opridset grundprincipperne:

2♣ viser jævn hånd med 22+ / Skæv hånd med 16+ og 3KS+. 8+ spillestik med enfarvet major, ellers 9+ spillestik. Med enfarvet major er 2♣ krav til 3 træk i majorfarven, med 2-farvet hånd krav til 4 træk, dog kun krav til 3♠ med begge major.
Svarhånden kan melde laveste farve som relæ efter 2♣ og evt igen efter åbners farvemelding

Svarers 1. melding

  • 0-4=svag, 5-8=invit, 9+=game. Op- og nedvurderes efter placering og meldeforløb.
  • Alle jævne hænder melder 2♦
  • 2♣-2M = RK med 5f i MODSAT major.
  • 2♣-2U = GK med 5f i ruder, 2♣-3♣ =GK med 5f i klør
  • 2♣-3♦/3♥ = RK. Transfer med svag hånd med 7f i hjerter/spar

Åbners 2. melding

2♣-2♦
2♥/2♠ : RK, (5)6f. 8+spillestik
2U    : IK, 22-24
3♣/3♦ : RK, (5)6f. 9+spillestik
3♥    : RK, 5+rudere, 4+hjertere, 9+spillestik
3♠    : GK, 28+
3U    : GK, 25-27
  • 2♣-2M-2U er uspecifikt GK. Viser 22-24/modsat majorfarve med 9+stik/fit til svarers farve med 9+ stik. Efter 2U spilles vanligt sanssystem med lidt tilpasning.
  • 2♣-2M-3m er GK. Med minorfarve, har åbner 9+ stik.
  • 2♣-2U-3♣ og 2♣-3♣-3♦ er tvetydige meldinger der søger majorfit. Følges op med 4m, vises minorhånd.

Svarers 2. melding efter 2♣-2♦

  • Åbners majorfarve støttes straks
    1. 3M/4M viser henholdsvis 0-1/2(-3) stik med dårlige kontroller
    2. “Transfer” til 3M viser støtte med 2+ kontroller
    3. Spring i ny farve er splinter med 0-1 kontrol
  • Åbners minorfarve støttes kun direkte med sleminteresse
    1. 4m er generel invit
    2. Ny farve uden spring på 4-trinnet er cuebid, med spring splinter
  • Med minimum (0-4) kan meldes
    1. Laveste farvemelding (Herbert)
    2. 2♣-2-2-3♣ med 5f i spar
    3. 2♣-2-2♠-3 med 5f i hjerter
  • Med inviterende hænder(5-8) meldes sans uden spring
  • Ny farve på 3-trinnet er GK med hold/længde, oftest på vej mod 3U/minor

Inviterende meldeforløb

Alle meldeforløb hvor der kun meldes majorfarver (evt 2U fra svarer) kan stoppe i 3M.
2♣-2-2M-2U er inviterende med 5-8 uden fit til åbners majorfarve

Ny farve på 4-trinnet

  • Kun naturligt fra svarer, hvis svarer har indledt med farvemelding.
  • 4. farve fra begge hænder er altid slemkonventionel på 4.trinnet.

Konkurrerende meldeforløb

  • Dobling er straf
  • 2♣-D -2♦ =5+

2 Ekrens

Konventionen beskrevet detaljeret her. Vi spiller en lidt mindre aggressiv udgave end den oprindelige.

Åbning 2 viser
1. 6-10hp med 5-4 eller 5-5 i major eller
2. 9-11hp med 4-4 i major

Svarers 1. melding
1. Svarer melder major på passende niveau, spærrende/stærkt
2. 2U fra svarer er en spørgemelding, oftest stærk
3. Ny farve fra svarer (3♣ og 3) er rundekrav.

Når fjenden blander sig
1. 2-D-RD beder åbner om at melde sin længste/bedste farve
2. Dobling af fjendens meldinger er strafbetonede

Spærremelding

Vi spærrer efter 1-2-3-reglen.
3m kan være 6f
3M er i 1. og 2. hånd altid 7f (Ellers åbnes 2M)
3M i 3. hånd kan være 6f

I 3. hånd kan meldingerne være mere udiciplinerede. Åbning på 3-trinnet typisk svagere. Åbning på 4-trinnet kan være skæve åbningshænder uden sleminteresse.

I 4. hånd vil en spærremelding typisk være en ensidig åbningshånd der “fastsætter” delkontrakt/kontrakt.

Vi spiller DBS svar på spærremeldinger. Med lidt modifikationer:
Ny farve på 3-trinnet er naturligt og RK
3M-4m er cuebid
3S-4H og 3M-5m er naturligt
Spærremeldinger 4H og højere fastlægger trumf, medmindre der springes til slem i anden farve